Методичні знахідки




Організація прогулянки з дітьми раннього віку в ЗДО
У режимі дня дошкільного закладу передбачаються дві прогулянки: у першій половині дня та у другій. Під час прогулянки повною мірою  повинні реалізовуватися освітньо-виховні завдання.
  • Оздоровлення дітей.
  • Фізичний розвиток.
  • Розвиток самостійності.
  • Розширення кругозору.
  • Ознайомлення з навколишнім світом.
  • Виховання естетичних почуттів, культури поведінки.
Педагог сприяє розвитку у дітей елементарних природно - наукових уявлень про фізичні властивості навколишнього світу, формуванню географічних знань (відповідно до  вікових можливостей) і екологічної культури, емоційно позитивного відношення до живої і неживої природи.
З метою успішної реалізації перерахованих вище завдань необхідно ретельне перспективне планування цього режимного моменту.
При плануванні прогулянки вихователь повинен враховувати безліч різноманітних факторів: погодні умови, вік і контингент дітей, наявність інвентарю та  відповідного обладнання, і багато чого іншого.
Структуру прогулянки умовно можна представити в такий спосіб:
  • спостереження;
  • трудова діяльність дітей;
  • рухливі ігри;
  • індивідуальна робота дітьми;
  • самостійна діяльність дітей;
  • індивідуальні бесіди з дітьми;
  • організація самостійної діяльності дітей;
  • індивідуальна робота з дітьми (розвиток мови, пізнавальний розвиток).

Різновиди прогулянок:
  • Типова - максимально вільна діяльність дітей (максимум атрибутів).
  • Комбінування: цільова прогулянка і самостійна діяльність.
  • Прогулянка - екскурсія - похід.
  • Спортивні естафети.
СПОСТЕРЕЖЕННЯ   Спостереження - це в першу чергу спостереження за сезонними явищами в живій і неживій природі. Важливо закріплювати знання дітей про те, що ці зміни впливають на життя тварин і людини, навчити робити висновки про взаємозв'язки різних природних явищ. Переважно планувати спостереження на прогулянці по днях тижня.
Спостереження розвиває допитливість. Вихователь підтримує інтерес дітей до прикмет пори року, задає запитання, які націлюють увагу дитини та спонукують їх до подальших спостережень. Отримані спостереження можна закріпити наступними замальовками, складанням розповідей. На літній, весняній, зимовій, осінній прогулянці педагоги періодично звертають увагу дітей на колірну гаму дерев.
Використання віршів на певну тему при спостереженнях і розглядання допомагає підсилити враження дітей від прогулянки.
Вірші про природу, загадки, народні прикмети й прислів'я - всі ці нехитрі словесні прийоми дозволяють зробити прогулянку більше емоційної, направити спостереження дітей у потрібне русло.
ТРУДОВА ДІЯЛЬНІСТЬ   Дітей залучають до збору насіння квітів на клумбі, осіннього листя для гербарію та прикраси групової кімнати, пересаджуванню квітів із клумби у горщики для куточка природи, прибирання на прогулянковому та спортивному майданчиках. 
Для успішного вирішення завдань щодо розвитку самостійності і акуратності, прищепленню працьовитості дуже важливо правильно підібрати дитячий інвентар: граблі, лопатки, совки, відра, візочки. Велике значення при організації праці з дітьми на прогулянці має емоційне відношення до справи, що задає вихователь ще до початку роботи. Не завжди сама робота буде цікавити дітей, іноді їх залучає мета, поставлена вихователем, а під час виконання роботи захоплюють спільність інтересів, злагодженість, змагання тощо.
Не менш важливо створити правильну мотивацію, пояснити, чому необхідно зробити цю роботу саме сьогодні і саме таким способом. Дітей старшої групи варто підводити до розуміння того, що потрібно робити не тільки цікаву роботу, але й необхідно урізноманітнити діяльність, вихователь може запропонувати дітям відгадати загадки.
Щоб правильно керувати спостереженнями та трудовою діяльністю дітей на прогулянці, вихователь повинен поповнювати свої знання про рослини і тварин, володіти практичними вміннями та навичками в цій області, а також методикою проведення спостережень, екскурсій, організації праці дітей дошкільного віку.
РУХЛИВІ ІГРИ  Рухливі ігри плануються і проводяться вихователем самостійно, з урахуванням побажань дітей. Вони можуть бути досить різноманітні, тому щоб уникнути монотонності доцільно спланувати рухливі ігри по днях тижня з урахування пори року. Таке планування дозволяє врахувати інтереси кожної дитини, повністю охопити програмний матеріал рухливих ігор, організувати діяльність вихователя. Обов'язково дві рухливих ігри.
ІНДИВІДУАЛЬНА РОБОТА   Індивідуальна робота на прогулянці теж ретельно планується. При цьому враховуються рекомендації вузьких фахівців. Важливо, щоб дитина, з якою ведеться індивідуальна робота, розуміла її необхідність і охоче виконувала запропоновані завдання.
САМОСТІЙНА ДІЯЛЬНІСТЬ       Самостійна діяльність дітей на прогулянці також має потребує грамотного керівництва. Вихователь може запропонувати дітям організувати сюжетно - рольову або рухливу гру, цікаві завдання, іграшки або інвентар для праці й т.п. Необхідний постійний контроль за самостійною діяльністю дітей.
Як театр починається з вішалки, так і прогулянка починається з роздягальні. Важливим фактором, що впливає на здоров'я дитини, є її одяг. Педагогічний колектив ДНЗ повинен проводити бесіди з батьками по цьому питанню щодо одягу та взуття дитини. Одяг і взуття дитини повинні підходити за розміром, не стискати рухи, бути з натуральних матеріалів і відповідати температурному режиму й погоді. У протилежному випадку можливі перегрів або переохолодження дитячого організму, різні поранення шкіри, травми.
Важливим моментом в одяганні дітей на прогулянку є одночасність і послідовність, тобто діти повинні одягатися по можливості одночасно, щоб чекаючи, не спітніти. Педагоги широко використовують метод змагання, заохочення, а також роздільне вдягання з використанням загадок і приказок. Наприклад, загадується загадка про який-небудь елемент одягу, і ті діти, хто відгадав, повинні швидко і мовчки його надягти. Навіть ті діти, які не відгадали загадку, дивлячись на своїх друзів, швидко одягаються, щоб не бути останніми. Таким чином, дитина не тільки готується до виходу на прогулянку, але й розвиває фантазію, спритність.
Звертаючи увагу на кожну дитину, вихователь постійно повинен тримати в полі зору всіх дітей: вчасно запобігти виникаючому конфлікту, похвалити тих, хто за власною ініціативою навів порядок у шафі та роздягальні. Так створюються гарні умови для всебічного розвитку та виховання дітей на прогулянці.
Прогулянки будуть радісними, цікавими, пізнавальними і досягнуть мети за умови, якщо вихователь зуміє зацікавити та збагатити знання дітей. Дошкільники з величезною зацікавленістю  дивляться у навколишній світ, але бачать далеко не всі, іноді навіть не помічають головного. А якщо справжній вихователь, що дивується разом з ними, учить не тільки дивитися, але й бачити, діти захочуть довідатися більше.

____________________________________________________________________________

20.04.2020
"Планування роботи з дітьми з експериментування"
Молодший дошкільний вік. 
Робота з дітьми даної вікової групи спрямована на створення умов, необхідних для сенсорного розвитку в ході ознайомлення з явищами і об'єктами навколишнього світу.
У процесі формування у дітей елементарних обстежувальних дій педагогам рекомендується вирішувати наступні завдання:
1) поєднувати показ предмета з активною дією дитини за його обстеженням: обмацування, сприйняття на слух, смак, запах (може бути використана дидактична гра  типу "Чарівний мішечок");
2) порівнювати схожі за зовнішнім виглядом предмети: шуба - пальто, чай - кава, туфлі - босоніжки (дидактична гра типу "Не помилися");
3) вчити дітей зіставляти факти і висновки з міркувань (Чому стоїть автобус?);
4) активно використовувати досвід практичної діяльності, ігровий досвід (Чому пісок не розсипається?).
Основний зміст досліджень, вироблених дітьми, передбачає формування в них уявлень:
1. Про матеріали (пісок, глина, папір, тканина, дерево).
2. Про природні явища (снігопад, вітер, сонце, вода, ігри з вітром, зі снігом; сніг, як одне з агрегатних станів води; теплота, звук, вага, тяжіння).
3. Про світ рослин (способи вирощування рослин з насіння, листа, цибулини; пророщування рослин - гороху, бобів, насіння квітів).
4. Про способи дослідження об'єкта (розділ "Кулінарія для ляльок": як заварити чай, як зробити салат, як зварити суп).
5. Про предметний світ (одяг, взуття, транспорт, іграшки, фарби для малювання та інше).

Середній дошкільний вік. 

Робота з дітьми цієї вікової групи спрямована на розширення уявлень дітей про явища та об'єкти навколишнього світу.
Основними завданнями, які розв'язуються педагогами в процесі експериментування, є:
1) активне використання досвіду ігрової та практичної діяльності дітей (Чому калюжі вночі замерзають, днем тануть? Чому м'ячик котиться?);
2) Угруповання об'єктів за функціональними ознаками (Для чого необхідне взуття, посуд? З якою метою вони використовуються?);
3) класифікація об'єктів і предметів за видовими ознаками (посуд чайний, їдальня).
Основний зміст досліджень, що проводяться дітьми, передбачає формування в них наступних уявлень:
1. Про матеріали (глина, дерево, тканина, папір, метал, скло, гума, пластмаса).
2. Про природні явища (пори року, явища природи, об'єкти неживої природи - пісок, вода, сніг, лід, ігри з кольоровими крижинками).
3. Про світі тварин (як звірі живуть взимку, влітку) і рослин (овочі, фрукти), умови, необхідні для їх росту і розвитку (світло, волога, тепло).
4. Про предметний світ (іграшки, посуд, взуття, транспорт, одяг і т.д.).
5. Про геометричні еталони (коло, прямокутник, трикутник, призма).
6. Про людину (мої помічники - очі, ніс, вуха, рот і т.д.)

Старший дошкільний вік. 

Робота з дітьми спрямована на уточнення всього спектру властивостей і ознак об'єктів і предметів, взаємозв'язку і взаємозалежності об'єктів і явищ.
Основними завданнями, які розв'язуються педагогом в процесі експериментування, є:
1) активне використання результатів дослідження у практичній (побутовий, ігровий) діяльності (Як швидше побудувати міцний будинок для ляльок);
2) класифікація на основі порівняння: по довжині (панчохи - шкарпетки), формі (шарф - хустка - косинка), кольором / орнаменту (чашки: одно - і різнокольорові), матеріалу (плаття шовкове - вовняне), щільності, фактурі (гра "Хто назве найбільше якостей і властивостей?").
Основний зміст досліджень, що проводяться дітьми, передбачає формування в них наступних уявлень:
1. Про матеріали (тканина, папір, скло, фарфор, пластик, метал, кераміка, поролон).
2. Про природні явища (явища природи, кругообіг води в природі, рух сонця, снігопад) і часу (доба, день - ніч, місяць, сезон, рік).
3. Про агрегатні стани води (вода - основа життя; як утворюється град, сніг, лід, іній, туман, роса, веселка, розглядання сніжинок в лупу і т.п.).
4. Про світ рослин (особливості поверхні овочів і фруктів, їх форма, колір, смак, запах, розглядання і порівняння гілок рослин - колір, форма, розташування пуп'янок; порівняння квітів та інших рослин).
5. Про предметний світ (родові і видові ознаки - транспорт вантажний, пасажирський, морський, залізничний та ін.).
6. Про геометричні еталони (овал, ромб, трапеція, призма, конус, куля).
ПАМ'ЯТКА ДЛЯ ВИХОВАТЕЛІВ
"Орієнтовна структура заняття - експериментування"
  • Постановка дослідницької задачі у вигляді того чи іншого варіанту проблемної ситуації.
  • Вправи на розвиток уваги, пам'яті, логічного мислення (можуть бути організовані до заняття).
  • Уточнення правил безпеки життєдіяльності в ході здійснення експериментування.
  • Уточнення плану дослідження.
  • Вибір обладнання, самостійне його розміщення дітьми в зоні дослідження.
  • Розподіл дітей на підгрупи, вибір ведучих, що допомагають організувати однолітків, які коментують хід і результати спільної діяльності дітей у групах.
  • Аналіз і узагальнення отриманих дітьми результатів експериментування.

________________________________________________________________________________
Памятка вихователю:
«Щоб заняття було цікавим»

Щоб заняття було цікавим і якісним, заздалегідь підготуйте все необхідне:
олівці, папір, красивий зошит, альбом тощо, для дошкільника дуже важливий
антураж: красиві і нові (а ще краще несподівані!) предмети, зручне і робоче
місце.
Починайте заняття з інтриги: наприклад, з загадкового предмета (у мене для
тебе щось є цікавеньке!) Або загадки (вгадай, що я вам приготувала?).
Фантазія і винахідливість - ваші чарівні помічники, здатні привернути увагу
дітей! В кінці заняття обо'язково підведіть підсумок, запитавши у дітей, чим
вони займалися, що їм сподобалося, що дізналися нового. Саме ці питання
дозволяють дітям відзначити свої досягнення, усвідомити набуття нового
досвіду, нових знань.
1. Початок занять повинен бути незвичайним, можна включати ритуал.
2. На самому початку необхідно заспокоїти дітей, налаштувати на
вслуховування (послухаємо музику, звуки у групі, звуки на вулиці, своє
дихання тощо).
3. На занятті повинен головувати дух «відкриття».
4. Черговий вид діяльності починати з постановки задачі в загальному
вигляді.
5. Тримати паузу, не заважати включенню розумових процесів.
6. При підготовці та проведенні занять передбачати варіативність відповідей
дітей.
7. Не приймати відповідь дітей без обґрунтування.
8. Ні залишати без уваги жодну відповідь. (вчити дітей виправляти свої
помилки і встановлювати їх причину).
9. Пам'ятати про розвиток мови в будь-яких формах діяльності.
10. Підтримувати у дітей відчуття успішності.
11. Повертатися до вже виконаних завдань.
12. Замість питання «Вам сподобалося?» Задавайте питання про почуття і
відчуття дитини «За кого ти порадів? Що тебе засмутило? Що принесло
задоволення, радість? »

Ритуали початку заняття:

Початок заняття має стати своєрідним ритуалом, щоб діти могли настроїтися
на спільну діяльність, спілкування, відрізняли ці знання від інших.
Ритуал можна змінювати, але не надто часто.
«Чарівний дзвіночок»
Вихователь дзвонить у дзвоник, тим самим привертає увагу дітей.

«Чарівний клубочок»
Діти сидять на стільцях або на килимі по колу. Вихователь передає клубок
ниток дитині і при цьому говорить ласкаве слово, або добре побажання, або
лагідно називає дитину за ім’ям, або вимовляє «чарівне ввічливе слово»
тощо.
Потім передає клубок наступній дитині.
«Дружба починається з усмішки»
Сидячі в колі діти беруться за руки, дивляться сусідові в очі і мовчки
посміхаються один одному.
«Компліменти»
Сидячи в колі, всі беруться за руки. Дивлячись в очі сусідові, треба сказати
йому кілька добрих слів, за щось похвалити. Приймаючий комплімент киває
головою і каже: «Дякую, мені дуже приємно!» Потім він вимовляє
комплімент своєму сусідові.
Під час ритуалу вихователь знаходиться разом з дітьми в колі, показує
приклад, підказує, підбадьорює, налаштовує дітей.
                                Ритуали закінчення занять
Закінчення занять - це завершення певного виду діяльності, але не
спілкування, тому ритуал повинен, з одного боку, показати, що заняття
закінчено, з іншого - що діти готові до конструктивного спілкування в групі і
вдома.
Ритуал може бути одним і тим же, а може бути тематичним.
«Коло друзів»
Стоячи або сидячи в колі, всім взятися за руки, потиснути їх, подивитися по
черзі на всіх.
«Естафета дружби»
Взятися за руки і передавати, як естафету, рукостискання. Починає
вихователь: «Я передам вам свою дружбу, і вона йде від мене до Маші, від
Маші до Сашка тощо, нарешті, знову повертається до мене. Я відчуваю, що
дружби стало більше, бо кожен з вас додав частинку своєї дружби. Нехай же
вона вас гріє і не покидає. »

_____________________________________________________________________________

17.04.2020
Варіанти сюрпризних моментів для використання на
заняттях у різновікових групах

1. Вихователь прив’язує Незнайку на повітряних кульках з боку вулиці до
фрамуги або вікна, а нитку протягує до кімнати. Непомітно підтягує
нитку , тоді Незнайко залітає до кімнати.
2. До проведення заняття вихователь під стіл ховає іграшку-кошеня. На
занятті звертає увагу дітей, що хтось нявкає і смикає його за ногу. Дістає
кошеня, запитуючи, що воно робить під столом. Кошеня повідомляє, що
хотіло пограти і зламало… Вихователь заспокоює кошеня і пропонує
дітям зробити…
3. У групі з’являється Чарівна книга, до якої вихователь звертається під час
конфліктів, проблемних ситуацій.
4. У гості до дітей прилітає Карлсон, який не знає ввічливих слів, через що
дорослі не завжди дозволяють йому товаришувати з дітьми. Діти
навчають Карлсона ввічливості, а потім із ним «мандрують» по дахах.
5. До групи приходить із лісу Ведмежатко, яке розповідає, що на їхній ліс
напала бабуся Лінь. Від цього рослини припинили зростати, тварини не
годують своїх малюків, усі дерева обплела павутина, ліс нібито вимер.
Ведмежатко просить дітей своїми добрими вчинками допомогти
мешканцям лісу звільнитися від бабусі Ліні. Наприкінці дня сорока
приносить із лісу лист із подякою від лісових мешканців, де бабуся Лінь
розтанула, ліс ожив.
6. У гості до дітей прилітає метелик, щоб вирушити з ними до світу комах,
квітів, казок тощо.
7. До дітей приходить Мийдодир із рушником  на плечах, у руках тримає
тазок, у кишенях – мило, зубну щітку тощо. Діти закріпляють знання про
гігієну.
8. У групі «виростає» незвичайна квітка – квітка-семіквітка, на зворотній
стороні пелюсток написані завдання для дітей.
9. Присутність у групі незвичайних банок із водою. Дві банки закриті
кришками, зворотна сторона яких зафарбована гуашевими фарбами
червоного та синього кольору. Якщо банки струсити, то вода ще більше
зафарбується.
10. У групі з’являється лісова фея, яку не можна побачити, але вона залишає
сліди (листок, гілку, квітку) і спостерігає, як діти ставляться до рослин.
11. Заноситься чарівна скринька, до кришки якої прикріплений дзвіночок,
який дзвенить, коли скринька відкривається
12.   У групі «виростають» чарівне дерево або два рожевих кущі, на яких від
добрих справ дітей «розквітають» рожеві квіти, а від поганих-чорні.
13. Із лісу приходить гном і приносить чарівну парасольку із
різнокольоровим капелюхом з паперу. Колір капелюха змінюється,
реагуючи на справи або відповіді дітей
14. Заходять персонажі – Ох і Ах, які мають протилежні характери, - говорять
про здоров’я та здоровий спосіб життя.

15. У групі  з’являється  «маленька квіточка», в середині якої живе маленька
дівчинка. Квітка боїться шуму, «розквітає» від добрих справ.
16. На віконному склі групи друкованими літерами з боку вулиці пишуться
зашифровані слова.
17. Педагог заносить на заняття дві маски – одна з веселим обличчям, друга –
з сумним. Маски «реагують» на поведінку дітей.
18.  Приходить звуковий лист різного змісту, записаний на плівку.
19. З’являється Буратіно, який скрізь суне свого довгого носа, за це його
постійно сварять. Необхідно навчити Буратіно культурно поводитися.
20. У групі присутнє добре Домовеня, яке мирить дітей, оцінюючи їхні
вчинки.

Немає коментарів:

Дописати коментар

ІНСТРУКЦІЯ З БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ПІД ЧАС КАРАНТИНУ  27.04.2020р. Загальні положення  1.Інструкція з безпеки життєдіяльності поши...